خواص گیاهان دارویی, دستورات طب سنتی, همه مقالات

درمان خانگی فشار خون با گیاهان دارویی

کاهش فشار خون با گیاهان دارویی

فشار خون بالا یا پرفشاری خون منظور زمانی است که فشار خون ار حد نرمال عبور کند و تا سطح خطرناکی افزایش یابد.فشار خون بالا یکی از رایج‌ترین بیماری در جهان است به طوری که بیشتر از ۳۰ درصد بزرگسالان دنیا و بیشتر از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند.به همین جهت استفاده از گیاهان دارویی که فشار خون را پایین میبرد یک ضرورت است .

فشار خون بالا اگر کنترل نشود می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی، نارسانی کلیوی و سکته را ایجاد کند و موجب بروز اختلال در عملکرد طبیعی بدن شود.

همان قدر که فشار خون بالا خطرناک است فشار خون پایین نیز خطرناک است . هر چه شریان های یک بدن باریک تر باشد فشار خون در رگ ها بالاتر است

معمولا  فشار خون بالا آنی رخ نمیدهد  بلکه در طی چند سال به مرور و بدون هیچ علامتی ایجاد می‌شود ؛ و بدون علامت بودن آن باعث میشود از آن پیشگیری نکنیم و به مرزی از فشار برسد که به عروق خونی و اندام‌ها، به خصوص مغز، قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها آسیب بزند .

اگر بتوان فشار خون بالا را قبل از وارد شدن آسیب به قلب و عروق مطلع شد میتوان با کنترل آن سلامت بدن را حفظ کرد و بروز آسیب های جدی جلوگیری کرد.

با توجه به بدون علامت بودن این بیماری تا نقطه اوج خود باید در دوره های زمانی مشخص اقدام به اندازه گیری فشار خون خود کنید . در صورت بالا بودن فشار خون در چند دوره پیاپی،بهتر است برای ارزیابی وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید .

کاهش فشار خون با راهکار های طب سنتی 

کاهش فشار خون با راهکار های خانگی

درمان فشار خون بالا در وهله اول نیازمند تغییر در سبک زندگی است. تغییرات سبک زندگی سالم باعث میشود عواملی که موجب پیدایش فشار خون بالا میشوند بر طرف شود. برای داشتن سبک زندگی سالم باید قدم های زیر را بردارید :

۱ – انتخاب رژیم غذایی مناسب

برای درمان خانگی فشار خون بالا بهتر است از غذاهای سالم و مفید در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

مصرف میوه‌ها ، سبزیجات تازه ، غلات کامل ، پروتئین‌های کم چرب مثل ماهی و مصرف بیشتر حبوبات و شیر و لبنیات میتواند رژیم غذایی مناسبی برای شما تشکیل دهد .

۲ – افزایش فعالیت فیزیکی

دستیابی به وزن سالم مستلزم فعالیت بدنی بیشتراست. ورزش  کردن علاوه بر نقشی که در کاهش وزن دارد، می‌تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.
انجام دادن ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی سبک در هر هفته می‌تواند به کنترل و سلامت عمومی بدن کمک کند. بهتر است این میزان فعالیت بدنی را در ۵ دوره ۳۰ دقیقه ای در هفته انجام دهید.

۳ – مدیریت استرس

ورزش راه بسیار خوبی برای مدیریت استرس است و استرس یکی از عوامل اصلی در افزایش محسوب می‌شود. سعی کنید به هر روشی که می‌توانید استرس را از خود دور کنید. در ادامه‌می‌توانید با راهکارهای موثر برای مدیریت استرس و اضطراب آشنا شوید.

  • مدیتیشن
  • تنفس عمیق
  • ماساژ
  • ریلکسیشن عضلات
  • یوگا یا تای چی
  • خواب کافی

۴ -رعایت پرهیزات

اگر سیگاری هستید، سعی کنید آن را ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند و دیواره عروق خونی را سخت می‌کنند.

اگر معمولاً الکل زیادی مصرف می‌کنید و یا به مصرف الکل اعتیاد دارید، درصدد کاهش یا ترک آن باشید. الکل می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. برای داشتن بدن سالم و درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد بهتر است سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید و بیشتر به سلامتی‌تان توجه کنید.

گیاهان دارویی پایین آورنده فشار خون

نتایج مطالعاتی که اخیرا بر روی گیاهان دارویی صورت گرفته است نشان می‌دهد که برخی گیاهان طبیعی تأثیر مثبتی بر کنترل فشار خون بالا و مقابله با آن دارند. برخی از این گیاهان به عنوان مکمل در کنار یک رژیم غذایی مناسب میتوانند بهترین اثرات را برای شما داشته باشند بدون گرفتار شدن در عوارض دارو های شیمیایی.

البته لازم به ذکر است که مصرف گیاهان دارویی نیز نباید بدون برنامه و افراطی باشد چرا که هر کدام از این گیاهان اثرات خود را دارند و مصرف بیش از حد هرکدام میتواند اثرات مثبت ان را تبدیل به عوارض کند .

بنابراین  اگر برای فشار خون بالا تحت درمان دارویی هستید لازم است که در مورد مصرف گیاهان دارویی که فشار خون را پایین میبرد با پزشکتان مشورت کنید.

گیاهان دارویی که فشار خون را پایین میبرد

گیاهان دارویی که فشار خون را پایین میبرد

اغلب گیاهان دارویی که منبسط کننده عروق و آرامش بخش هستند به عنوان گیاهان دارویی که فشار خون را پایین میبرد شناخته میشوند .این گیاهان دارویی گاها اثرات آنی دارند و همانند داروهای شیمیایی می‌توانند در لحظه فشار خون را کاهش دهند.

در زیر به ذکر برخی از این گیاهان دارویی کاهنده فشار میپردازیم :

برای آشنایی بیشتر با هر یک از داروهای گیاهی بالا لطفا روی آن کلیک کنید.

کاهش فشار خون با گیاه پونه کوهی

پونه کوهی حاوی پتاسیم و ماده ای به نام کارواکرول است که این وجود این دو ماده باعث شده مصرف پونه کوهی تأثیر بسزایی در کاهش فشار خون بالا داشته باشد .

البته پیشنهاد میشود زنان باردار از مصرف این گیاه درد وران بارداری خود داری کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف متعادل پونه کوهی به کنترل فشار خون کمک می‌کند اما باید آن را در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم مصرف کنید.

طریقه مصرف: شما می‌توانید از دمنوش پونه و چای آن بهره بگیرید و یا از پونه کوهی به عنوان چاشنی در داخل لبنیات و در طعم دهی به گوشت‌ها، خورشت‌ها، آش یا غذاهای دیگر استفاده کنید.

کاهش فشار خون بالا با گیاه سنبل‌الطیب

یکی از عوال افزایش فشار خون استرس های روزانه و ناراحتی های عصبی است . گیاه سنبل الطیب دارای خواص آرام‌بخشی و ضدالتهابی است.

مصرف گیاه سنبل الطیب به عنوان یکی از گیاهان دارویی که فشار خون را پایین میبرد، فشارهای عصبی و استرس هایی که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شوند را از شما دور میکند و کمک زیادی به کاهش فشار خون بالای شما می‌کند.

 این گیاه علاوه بر رفع استرس و آرام بخش بودن با اثرات مثبتی که بر روی تنظیم و کنترل چربی خون دارد نیز از افزایش فشارخون جلوگیری میکند.

طریقه مصرف : میتوانید از دمنوش این گیاه قبل از خواب و فعالیت های استرس زا بهره بگیرید .

کاهش فشار خون بالا با گیاه دم‌اسبی

یکی از خواص گیاه دم اسبی مدر بودن آن است . گیاهانی که مدر هستند اگر اثرات جانبی برای افزایشی فشار خون نداشت باشند میتواند به خاطر این خاصیت به کاهش فشار خون کمک کنند . اکثر افرادی که به فشار خون بالا مبتلا میشوند در معرض مشکل احتباس آب نیز هستند.

این اختلال بر عبور خون در عروق تأثیر گذاشته و به قلب فشار می‌آورد. بنابراین مصرف گیاهان مدر باعث دفع مایعات اضافی بدن شده و به این ترتیب وضعیت احتباس آب را بهبود می‌دهد. در نتیجه به کنترل فشار خون نیز کمک می‌شود.

طریقه مصرف : نوشیدن دم کرده این گیاه دو نوبت در شبانه روز میتواند اثر مثبت خود را بر بدن شما بگزارد . میتوانید برای کسب اطلاع از دوره مصرف این گیاه از اطبا طی سنتی استفاده کنید

کاهش فشار خون بالا با گیاه قاصدک

گیاه قصادک نیز یک گیاه ادرار آور است و همان طور گفته شد گیاهان مدر با جلوگیری از پیدایش مشکل احتباس آب باعث جلوگیری از فشار بر رگ ها و قلب میشود و در نتیجه به کاهش فشار خون کمک میکنند . البته مانند تمام گیاهان دارویی بهتر است در مصرف این گیاهان مدر تعادل را رعایت کنید.

طریقه مصرف :  می‌توانید روزانه تا دو فنجان دمنوش قاصدک میل کنید.

کاهش فشار خون بالا با گیاه گل ساعتی

گل ساعتی یکی از گیاهان دارویی که فشار خون را پایین میبرد . از گذشته های دور از گل ساعتی به عنوان مکمل در درمان افسردگی، اضطراب و استرس استفاده میشده است . این گیاه باکاهش چشمگیر ترشح کورتیزول که باعث آرامش جسم و روح می‌شود و انبساط عروق تاثیر بسیار مثبتی بر کاهش فشار خون دارد .

طریقه مصرف : زمانی که در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرید این گیاه مفید را دم کرده و یک فنجان میل کنید. از آنجایی که این گیاه تأثیر آرام‌بخشی دارد بهتر است شب‌ها مصرف شود.

کاهش فشار خون بالا با کرفس

کرفس یکی از سبزیجات محبوب است زیرا اثرات مثبتی بر تنظیم فشار خون دارد. این ماده غذایی حاوی ترکیباتی به نام فتالید است که به اتساع رگ‌های خونی و کاهش سطح فشار خون کمک می‌کند. مطالعه‌ای اخیرا نشان داد که مصرف منظم ۵۰ گرم کرفس پخته شده یا خام می‌تواند تا دو درجه فشار خون را کاهش دهد.

کاهش فشار خون با دانه ‎های کتان

این دانه‌های گیاهی سرشار از پتاسیم، منیزیم و فیبر هستند. در اثر مصرف روزانه آن‌ها به میزان ۳۵ گرم طی ۱۲ هفته‌، ۵۰ بیمار مبتلا به فشار خون بالا توانستند کاهش فشار خون قابل توجهی را مشاهده کنند. بهتر است دانه‎های کتان را به‎صورت کامل مصرف کنید.

پیشنهاد مشکستان

عطاری مشکستان همواره در تلاش بوده است تا ، بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران و حتی خارج از کشور را در اختیار شما عزیزان قرار دهد .

میزان رضایت مندی و مشتری مداری شعار اصلی مشکستان است . 

از این رو این اطمینان را به شما میدهیم که گیاهان دارویی  موجود در مشکستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است . شما میتوانید با خیالی آسوده این محصول را سفارش دهید.

مشکستان همواره آماده ی پاسخگویی به نظرات و انتقادات و پیشنهادات شما در دیدگاه پایین صفحه میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.