خواص گیاهان دارویی, دستورات طب سنتی, همه مقالات

درمان عفونت و خلط گلو با داروهای گیاهی و خانگی

درمان عفونت و خلط گلو با داروهای گیاهی و خانگی

یکی از مطمئن ترین درمان های خلط پشت حلق استفاده از گیاهان دارویی خلط آور و شستشو بینی با آب نمک رقیق است.

امروز بیشتر مردم برای درمان بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و عفونت سینوس ها و خلط پشت حلق به دنبال راهکار های طب سنتی میگردند .

خلط یا مخاط با نام علمی موکوس(Mucus) ماده ای ژنتیکی و لغزنده است که توسط بسیاری از بافت های غشایی مانند سلول های مخاطی بینی و سینوس ها در بدن تولید می شود .

این مخاط لایه های مرطوب کننده اندام های بدن هستند و اولین وظیفه آن ها حفظ رطوبت بین غشای بیرونی اندام های داخلی بدن است . باید بدانید که این ماده برای بدن ضروری است و خواص بسیاری زیادی برای حفظ سلامت بدن انسان دارد چرا که خلط نقش یک فیلتر را در بدن ایفا میکند و از ورود بدون هماهنگی هر گونه ماده خارجی گرد و غبار، آلودگی و عوامل بیماری‌زا مانند ویروس و باکتری به بدن جلوگیری می‌کند .

همچنین بهتر است بدانید که موکوس یا همان اخلاط بدن دارای آنتی‌بادی و آنزیم‌های است که از بدن در برابر انواع ویروس و عفونت‌ ها محافظت میکنند .

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید بدن انسان روزانه حدود ۱ تا ۱٫۵ لیتر مخاط تولید میکند و ما متوجه همه خلط ها نمی شویم .

اما اگر خلط گلو و سینوس ها به دلایلی بیش از مقدار همیشه تولید شود به سرعت احساس میشود و ممکن است احساس خفگی و تنگی مجاری تنفسی به شما دست بدهد . انحراف بینی، آلرژی، سینوزیت و عفونت دستگاه تنفسی از رایج‌ترین دلایل آن هستند.

معمولا با دارو و مراقبت‌های خانگی همچون استفاده از گیاهان دارویی خلط آور می‌توان مقدار آن را کنترل کرد و عوامل افزایش ترشحات مخاطی را بر طرف نمود .

علت تجمع خلط سینه در گلو چیست؟

به دلیل لزج و چسبانک بودن خلط  به خصوص در سینه ، تجمع آن برای بسیاری از ما آزاردهنده است.

بدن انسان و مکانیزم ایمنی آن زمانی که دچار بعضی از بیماری‌های ویروسی و میکروبی میشود برای جلوگیری از تکثیر عفونت و گسترش آن در جوارح به صورت کاملا هوشمندانه شروع به افزایش ترشحات مخاطی میکند . به همین دلیل است که در هنگام ابتلا به انواع بیماری ویروسی خلط سینه در گلو یا قفسۀ سینۀ ما جمع می‌شود.

چرا باید خلط و چرک گلو را خارج و بر طرف کنیم ؟

به دلیل این که اساسا ما زمانی متوجه خلط میشویم که به خاطر بیماری بیش از حد تشرح شده باشد و به واسطه عفونت در گلو و مجاری تنفسی تجمع کند. این نوع عفونت ها را نزله می نامند .

نزله معمولا در ساعات ابتدایی صبح بیشتر است . هرچه به میانه روز پیش می رویم با خوردن و آشامیدن و شست و شوی دهان از میزان آن کاسته می شود.

زمانی که خلط آزار دهنده شده است نشانه عفونی بودن آن است . یکی از دلایل تولید مخاط در بدن پیشگیری از گسترش عفونت است. اما اگر مخلط آلوده به عفونت را از بدن خود دفع نکنید می تواند به منبعی برای گسترش عفونت در بدن تبدیل شود .

بنابراین اگر دچار خلط عفونی در گلو و بینی خود هستید حتما باید آن را به مراتب در روز خارج کنید . چرا که با افزایش حجم خلط احتمال ورود عفونت به گلو و ریه ها افزایش یافته و در بلند مدت سبب ابتلا به بیماری های قلبی و آسم و تنگی نفس شود .

برای درمان خلط  راه حل های مختلفی در طب سنتی و نسخه هایی با هدف درمان خلط چسبناک گلو در طب مدرن وجود دارد که دمنوش گیاهان دارویی خلط آور و ضد عفونی کننده برای خلط گلو یکی از آنهاست.

 بیماری‌هایی که موجب افزایش خلط می‌شوند، عبارتند از:

حساسیت یا آلرژی، سینوزیت، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، برونشیت حاد، رفلاکس مری و معده، سرفه، سل، سرطان ریه، شیمی درمانی.

همچنین سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین علت‌های تجمع خلط سینه در گلوست.

گیاهان دارویی خلط آور و ضد عفونت

گیاهان دارویی خلط آور و ضد عفونت

گیاهان دارویی چرک خشک کن :

  • آویشن

دمنوش آویشن شیرازی یکی از گیاهان دارویی خلط آور است که برای مجاری تنفسی بسیار عالی است.آویشن تازه بشترین تاثیر گذاری را در درمان چرک و التهابات گلو دارد. اما دم کردن آویشن خشک شده و صرف چای آن نیز میتواند بسیار اثر بخش باشد .

برای استفاده راحت تر میتوانید از عرق آویشن اصل به جای دمنوش استفاده کنید . اغلب حکمای طب سنتی برای درمان سرفه خشک و خلط قرقره عرق آویشن را تجویز میکنند.

برای آشنایی بیشتر با این عرق پر خاصیت روی لینک خرید عرق آویشن سنتی  کلیک کنید.

چای مریم‌گلی یکی از گیاهان دارویی خلط آور  است زیرا دارای خاصیت خلط‌ آوری و ضدالتهابی است. برای از بین بردن چرک و خلط گلو ، سرفه، گلودرد و یا شرایط مشابه از چای مریم گلی به طور مرتب مصرف کنید تا این که شرایط تسکین پیدا کند.

دارچین از جمله گیاهان دارویی ضد عفونت است خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی دارد و باعث بهبود چرک و التهاب گلو می‌شود. برای تاثیرگذاری بیشتر بهتر است از چوب دارچین به جای پودر استفاده و قبل از خواب یا صبح میل کنید .

نعناع فلفلی یکی از گیاهان دارویی خلط آور  و چرک خشک کن است که مناسب عفونت ریه است. از خواص طبیعی آن می توان به  ضداحتقان، ضدالتهاب و تسکین‌دهنده بودن اشاره کرد . چای دارچین می‌تواند تحریک مجاری تنفسی را کاهش داده و به دفع مخاط کمک کند.

  • زنجبیل از بهترین گیاهان دارویی خلط آور

جامعه‌ علمی زنجبیل را به عنوان یک چرک خشک کن خانگی می‌شناسد. طبق مطالعات دانشمندان زنجبیل قدرت فوق‌العاده‌ای در مقابله با انواع عفونت ها و باکتری‌ها را دارد. البته در کنار درمان عفونت، میتواند به کاهش قندخون، درمان تهوع و صرع هم کمک کند.

عسل دارای خاصیت ضد باکتری و ضد ویروس است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها عفونی و جهت پیشگیری از عفونت زخم ها و التهابات بسیار موثر است. محققان معتقدند مصرف لیمو با عسل میتواندبرای تسکین سرفه از داروهای مرسوم نیز مؤثرتر باشد.

مقداری شیره شیرین بیان را داخل یک لیوان آب بجوشایند. سپس این محلول را صاف کنید.بهتر است سه مرتبه در روز برای درمان خلط گلو و بینی بنوشید. این کار به طور موثر خلط سینه شما را کاهش می دهد و گلو درد را نیز تسکین می دهد.

ترکیب هلیله زرد و گل ختمی یکی از بهترین داروهای برای درمان خلط گلو است. میتوانید این دو گیاه دارویی خلط آور را پودر و باهم ترکیب کنید. سپس یک و نیم قاشق غذاخوری از مخلوط آسیاب شده این دو گیاه را در داخل یک لیوان آب جوش بریزید. در آن را ببندید. به مدت یک شب تا صبح بماند تا این دو گیاه ته نشین شده و اثر ضد خلطی خود را بر روی آب لیوان بگذارد . پس از یک روز خیس خوردن آن را میل کنید.

پیشنهاد مشکستان

عطاری مشکستان همواره در تلاش بوده است تا ، بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران و حتی خارج از کشور را در اختیار شما عزیزان قرار دهد .

میزان رضایت مندی و مشتری مداری شعار اصلی مشکستان است . 

از این رو این اطمینان را به شما میدهیم که گیاهان دارویی  موجود در مشکستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است . شما میتوانید با خیالی آسوده این محصول را سفارش دهید.

مشکستان همواره آماده ی پاسخگویی به نظرات و انتقادات و پیشنهادات شما در دیدگاه پایین صفحه میباشد.

2 نظر در “درمان عفونت و خلط گلو با داروهای گیاهی و خانگی

  1. Maryam گفت:

    ممنون

  2. فرهودی داروساز گفت:

    حضرت داروهای خلط اور و خشک کننده خلط با هم فرق فوکولن !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.