اطلاعات عمومی, خواص گیاهان دارویی, دستورات طب سنتی

عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

کاهش تری گلیسیرید

 تری گلیسیرید چیست و چه اهمیتی دارد؟

تری گلیسرید نوعی چربی خون و مهمترین منبع انرژی بدن است.در بافت‌های چربی بدن، تری‌گلیسرید نقش عایق‌بندی و ذخیرهٔ انرژی را دارد. این ماده از یک گلیسرول و سه اسید چرب تشکیل یافته‌است و همچنین کالری اضافه که بدن به آن نیاز ندارد را در سلول های چربی ذخیره میکند و به آن چربی های خنثی شده هم نیز می گویند.

چه میزان تری گلیسیرید نرمال است؟

یک آزمایش خون ساده می تواند نشان دهد که آیا تری گلیسیرید شما در محدوده سالم قرار می گیرد یا خیر، نرمال بودن یعنی کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) یا کمتر از ۱٫۷ میلی مول در لیتر (mmol/L) باشد.

چه عواملی باعث افزایش تری گلیسیرید میشود:

مصرف بیش از حدکالری و چربی ،الکل و شکر (قند تصفیه شده، فروکتوز) موجب افزایش سطح تری گلیسیرید در خون می شود. قند اضافی توسط بدن به چربی تبدیل می شود. این باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می شود و همچنین استعمال سیگار و دخانیات و اختلالات تیروئیدی می تواند باعث افزایش آن شود.

فرق بین کسترول و تری گلیسیرید در چیست؟

تری گلیسیرید و کلسترول انواع مختلفی از لیپیدها هستند که در خون گردش می کنند: تری گلیسیریدها کالری های استفاده نشده را ذخیره می کنند و انرژی بدن را تامین می کنند. کلسترول برای ساخت سلول ها و برخی هورمون ها استفاده می شود.

علائم بالا بودن تری گلیسیرید:

معمولا تری گلیسیرید بالا هیچ گونه علائمی ندارد در برخی موارد که بالا بودن ترگلیسیرید ژنتیکی باشد ممکن است تجمع چربی زیر پوست ایجاد شود که با لمس کردن پوست کاملا مشخص است که به آن گزانتوم میگویندو همچنین اگر تری گلیسیرید از حد معمول بسیار بالاتر باشد باعث پانکراتیت یا همان التهاب پانکراس میشود

کاهش تری گلیسیرید

که با درد شدید شکم و حالت تهوع همراه است.

نشانه های تری گلیسیرید بالا:

  • از دست دادن حافظه ی کوتاه مدت
  • تورم کبد و طحال
  • قرمزی و برافروختگی پوست
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد قفسه ی سینه
  • شکم درد شدید

 

دمنوش کاهش  تری گلیسیرید:

  •  دمنوش شوید :

دمنوش شوید باعث می شود چربی خون کاهش یابد و همچنین باعث پایین آمدن کسترول و تر گلیسیرید می شود.برای تهیه دمنوش این گیاه تخم شوید را درون آب جوش ریخته و به مدت ده دقیقه بجوشانید. این چای را می‌توانید با عسل میل کنید.

کاهش تری گلیسیرید

دمنوش کاهش تری گلیسیرید

  • دمنوش زنیان و عناب :

افرادی که به دنبال کاهش چربی خون خود هستند از دمنوش زنیان و عناب استفاده کنند. دم‌کرده  دانه زنیان و عناب علاوه برای کاهش چربی خون و همچنین کاهش تری گلیسیرید  بسیار مفید است . از خواص دیگر این دمنوش می‌توان به درمان دیابت و قندخون، سنگ کلیه، پاکسازی رحم اشاره کرد. میتوان به جای دانه زنیان از عرق زنیان نیز استفاده کرد.

برای آشنایی با  خواص بیشتر دانه زنیان اصل و خرید مطمعن آن بر روی خرید دانه زنیان کلیک کنید.

پیشنهاد طب سنتی بری کاهش تری گلیسیرید:

  • عرق کاسنی:

در طب سنتی پیشنهاد شده است که برای پایین آوردن  کلسترول و تر گلیسیرید بعد از مصرف هر وعده غذایی بهتر است یک قاشق عرق کاسنی میل شود.

  • رزماری:

رزماری باعث میشود  کلسترول تام، کلسترول LDL ( کلسترولی که باعث بیماری های قلبی و گرفتگی عروق می شود) و تری گلیسیرید کاهش یابد

در حالی که کلسترول HDL (به اصطلاح کلسترول خوب که باعث خارج شدن چربی های مضر از خون می شود)  را افزایش می دهد.

برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر درباره رزماری بر روی خرید رزماری خشک کلیک کنید.

  • تخم گشنیز:

دانه های گشنیز حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. پس در نتیجه  تاثیر بسزایی در پایین اوردن چربی خون به ویژه تری گلیسیرید می شود. اگر هشت هفته به صورت مداوم استفاده شود تاثیر قابل توجهی دارد.

  • سماق:

مصرف سماق همراه با غذا های چرب و سبزیجات باعث پایین آمدن میزان  کلسترول، تری گلیسیرید و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی می‌شود.

در طب سنتی استفاده از آب انار و آب زرشک به صورت روزانه  به کاهش چربی خون کمک میکند و همچنین مصرف آبغوره و سرکه یا آبلیمو بعد ار هر وعده غذایی موجب کاهش تری گلیسیرید میشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.