بهداشت و مراقبت و زیبایی, همه مقالات

آیا روغن نارگیل برای مصرف خوراکی مناسب است ؟

آیا روغن نارگیل برای مصرف خوراکی مناسب است ؟

خواص روغن گیاهی نارگیل

روغن نارگیل یک روغن گیاهی است که از مغز میوه نارگیل تولید میشود .به دلیل خواص روغن گیاهی نارگیل ، این روغن یکی از معروف‌ترین روغن‌های مورد استفاده مردم در جهان برای مصارف خوراکی و همچنین مصارف زیبایی و مراقبتی از پوست و مو می‌باشد.

روغن نارگیل به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدان فراوان و ویتامین A باعث افزایش زیبایی ساقه و ریشه موها می‌شود .

اغلب روغن های گیاهی داره چریی اشباع نشده هستند و در دمای خانه به شکل مایع یافت میشوند اما روغن نارگیل با وجود این که یک روغن گیاهی است اما همانند روغن های حیوانی دارای چربی اشباع شده است و در دمای خانه جامد است .

مردم در آشپزی و مصارف خوراکی به شکل های گوناگونی از این روغن استفاده میکنند . گاهی به عنوان روغن پخت و پز، به عنوان جایگزینی برای کره ، و در اسموتی ها.

همان طور که گفته شد خواص روغن گیاهی نارگیل بسیار زیاد است . اما باید توجه داشت که چربی اشباع شده بالایی دارد و خوردن بیش از حد آن می تواند مضر باشد .

در ادامه میخوایم مضررات و خواص روغن نارگیل خوراکی را بررسی کنیم و ببینیم روغن نارگیل برای چی خوبه ؟

مضررات و خواص روغن نارگیل خوراکی

روغن نارگیل برای چی خوبه ؟

نمایی از روغن نارگیل اصل و خالص مشکستان

تقریبا ۹۰ درصد روغن نارگیل را چربی اشباع شده شکل میدهد .معمولا روغن های گیاهی برای سرخ کردن مناسب نیستند چرا که در دمای بالا میسوزند و ایجاد دود سرطان زا میکنند اما روغن گیاهی نارگیل به لطف اسیدهای چرب اشباع شده داخلش تحمل دمای بالا را دارد و این موضوع آن را به یک روغن پخت و پز ایده آل تبدیل می کند.

با این حال باید توجه داشت که در مقایسه با سایر روغن‌های سرخ کردنی، روغن نارگیل نقطه دود نسبتا پایینی برابر با ۳۳۹.۸ درجه فارنهایت (۱۷۱ درجه سانتی گراد) دارد. یعنی ممکن است اگر مدت زمان طولانی روی آتش باشد،روغن نارگیل نیز مواد سرطان زا تولید کند.

در نتیجه، افراد باید صرفا برای تفت دادن کوتاه مدت در روغن از روغن نارگیل استفاده کنند و باید از سرخ کردن طولانی مدت مواد غذایی در روغن نارگیل اجتناب کنند و به جای آن از روغن‌های کانولا، ذرت یا روغن سویا استفاده کنند که نقطه دود بالاتری دارند.

روغن نارگیل برای چی خوبه ؟

روغن نارگیل برای مصارفی غیر از سرخ کردن های طولانی، مفید است.

این روغن یک ماده غذایی پرکالری است اما اگر رژیم غذایی خود را سرشاز از این روغن کنید ، اسیدهای چرب اشباع شده داخل روغن گیاهی نارگیل ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در شما افزایش دهد .

به گفته محققان اگر چه مصرف زیاد روغن نارگیل خوراکی برای بدن مضرر است اما مصرف کنترل شده آن به میزان ۲۵ الی ۳۰ میلی لیتر از روغن نارگیل در روز میتواند برای بدن نیز مفید باشد .

مصرف خوراکی روغن نارگیل به میزان گفته شده یعنی حدود ۳۰ میلی گرم در روز باعث افزایش سطح کلسترول HDL یا کلسترول خوب در بدن بزرگسالان می شود.

میتوان از روغن خوراکی نارگیل برای درست کردن پاپ کورن ذرت یا سرخ کردن تخم مرغ نیز استفاده کرد. در تهیه کیک و شیرینی نیز میتوان از روغن نارگیل به جای روغن نباتی استفاده کرد. همچنین روغن نارگیل برای تفت دادن مرغ و گوشت به عنوان جایگزینی برای کره در پخت و پز مناسب است .

خواص روغن نارگیل برای سلامتی و زیبایی پوست و مو

خواص روغن نارگیل برای سلامتی و زیبایی پوست و مو

  • متابولیسم بدن را افزایش می دهد

یکی از ویژگی های مهم روغن نارگیل ترموژنیک بودن آن است. خوردن آن باعث افزایش چربی سوزی در مقایسه با همان مقدار کالری موجود در سایر روغن ها می شود. در نتیجه برای کاهش وزن بسیار مناسب است.

  • مفید برای سیستم ایمنی بدن

روغن نارگیل دارای فواید اسید لوریک و اسید کاپریلیک می باشد که برای سیستم ایمنی بدن، یک ارگانیسم بسیار ضروری است . این اسید ها به راحتی می توانند با باکتری ها و ویروس هایی که باعث بیماری های مضر می شوند مقابله کنند .

 روغن نارگیل دارای خواص ضدباکتریایی است که می تواند به درمان عفونت کمک کند

  • تقویت سلامت استخوان

روغن نارگیل حاوی آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب است که به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد. این روغن باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود که این رادیکال ها توسط پوکی استخوان ها تولید شده و نقش عمده ای در تخریب استخوان ها دارند

  • موجب بهبود عملکرد مغز می شود

تری گلیسرید های زنجیره متوسط روغن نارگیل توسط کبد تجزیه و به موادی به نام کتون تبدیل می شوند که می توان به عنوان جایگزین منبع انرژی برای مغز عمل کنند . دانشمندان بر این باورند که مصرف روغن نارگیل میتواند برای اختلالات مغزی چون آلزایمر بسیار مفید باشد.

  • ضد التهاب طبیعی است

روغن نارگیل به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند ضد التهاب خوبی برای بدن باشد. محققان بر این باورند که روغن نارگیل نه تنها ضد التهاب خوبی است بلکه باعث تسکین درد نیز می شود. علاوه بر این ها می تواند از استرس اکسیداتیو تا حد زیادی جلوگیری کند.

  •  جلوگیری از پیشرفت سرطان

دانشمندان طبق تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که روغن نارگیل می تواند در برابر مواد شیمیایی ناشی از سرطان محافظت کند. تری گلیسیرید های موجود در روغن نارگیل به کاهش وزن و اندازه تومورها کمک می کنند. رژیم کتوژنیک غنی شده با MCT هایی که در روغن نارگیل وجود دارد رشد تومور را کند می کند.

  • مکمل خوب برای عضله سازی

اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی باعث می شود عضلات بدن با سرعت بیشتری ساخته شود. هورمون تستوسترون، در درجه اول وظیفه ایجاد و تقویت ماهیچه های بدن ما را بر عهده دارد و روغن نارگیل موجب تولید سریع تستوسترون در بدن ما می شود.

روغن نارگیل خوراکی خالص

  • برای سلامت دندان ها مفید است

روغن نارگیل می تواند یک سلاح قدرتمند در برابر باکتری ها از جمله استرپتوکوک موتانس که یکی از مهم ترین عامل پوسیدگی دندان، پلاک دندان و بیماری لثه است، باشد.

شستشوی دندان ها با با این روغن به مدت ۱۰ دقیقه می تواند به اندازه شستشو با دهان شویه ضد عفونی کننده و موثر باشد. حتی باعث کاهش چشمگیری از التهاب لثه و پلاک دندان می شود.

  • محافظ طبیعی مو

ویتامین ها و اسیدهای چرب که به طور طبیعی در روغن نارگیل وجود دارد پوست سر را تغذیه می کند و باعث می شود مو ضخیم تر و رشد آن بیشتر شود. این روغن ریشه مو را قوی تر می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

همچنین از آنجا که این روغن سرشار از اسید لوریک است به راحتی در داخل ساقه مو نفوذ می کند. با نفوذ روغن نارگیل به ساقه مو باعث نرمی و حفظ رطوبت آن میشود .

  • مناسب برای پوست

روغن نارگیل بهترین ماده برای مراقبت از پوست است که می توانید از آن استفاده کنید. تحقیقات نشان میدهد که این روغن برای درصد کمی از مردم ممکن است ایجاد حساسیت کند. پایداری، خاصیت ضد میکروبی، قابلیت حفظ رطوبت و توانایی استحکام زیر ۲۴۰ درجه سانتی گراد آن می تواند به عنوان یک ماده محافظ ایده آل در برابر آسیب های پوست معرفی شود.

شما میتوانید برای آشنایی بیشتر و تهیه و خرید روغن نارگیل اصل از عطاری مشکستان از لینک زیر استفاده کنید :

خرید روغن نارگیل اصل

پیشنهاد مشکستان

عطاری مشکستان همواره در تلاش بوده است تا ، بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران و حتی خارج از کشور را در اختیار شما عزیزان قرار دهد .

میزان رضایت مندی و مشتری مداری شعاراصلی مشکستان است .

از این رو این اطمینان را به شما میدهیم که تمام محصولات موجود در مشکستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است .

شما میتوانید با خیالی آسوده روغن های گیاهی مورد نظر خود را را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.