خواص گیاهان دارویی, دستورات طب سنتی, همه مقالات

درمان تهوع و استفراغ با راهکارهای خانگی

رفع حالت تهوع و استفراغ با گیاهان دارویی

حالت تهوع پدیده ای نیست که از قبل قابل پیشبینی باشد و در هر شرایطی و با دلیل متععدی ممکن است ظهور کند.

به طور کلی نمیتوان برای حالت تهوع دلایل محدود و مشخصی را لیست کرد چرا که این دلایل میتواند برای افراد محتلف متفاوت باشد و دلایل و شرایطی که شما در آن دچار حالت تهوع شده اید برای دیگر افراد بسته به زمان و سن فرد این حالت تهوع را ایجاد نکند .

ریشه حالت تهوع را گاهی میتوان در ویروس ها و انواع بیماری ها همچون مشکلات دستگاه گوارش و معده و گاهی نیز در حساسیت های فردی جست و جو کرد .

خوش بختانه حالت تهوع و استفراغ، یک پدیده جدی نیست و معمولا واکنش بدن به یک مشکل موقتی است ، که در بعضی شرایط مخصوصا در زمان بروز بیماری های ویروسی و مسمویت های غذایی و مشکلات گوارشی بهتر است با آن همراه شد و از استفراغ جلو گیری نکرد .

اما گاهی مواردی مانند بوی بد، بیماری حرکتی ، بارداری ، استرس و …. دلیل حالت تهوعی است که برای ما پدید آمده است و ما باید خود را از این حالت هر چه سریع تر خارج کنیم .یا با عوض کردن موقعیت و فضا یا با به کمک راه حل های خانگی دم دستی و استفاده از گیاهان دارویی موثر .

البته معمولا اگر ریشه حالت تهوع، بیماری ویروسی و یا مسمومیت غذایی نباشد پس از گذشت چند دقیقه یا چند ساعت این حالت بر طرف خواهد شد .

در ادامه با توجه به دلایل بسیار زیاد و لیست بلند بالایی از بیماری ها و عوارض دارویی و حالات جسمی و روانی مختلف که میتوانند منجر به ایجاد حالت تهوع در فرد شوند از بررسی علل آن صرف نظر میکنیم و به بررسی راه حل خانگی با گیاهان دارویی برای بر طرف کردن حالت تهوع میپردازیم .

 

رفع حالت تهوع با دارو های گیاهی

حالت تهوع گیاهان دارویی

ضد تهوع های گیاهی

مصرف زنجبیل تازه میتواند همانند دمنوش آن در رفع حالت تهوع مفید باشد . میتوانید مقداری زنجبیل تازه را شسته و خورد کنید و کمی از آن را بجوید و سپس میل کنید .

اگر زنجبیل برایتان خوشایند نیست میتوانید کمی عسل را به آن اصافه کنید یا با کمی آب لیمو تازه آن را میل کنید .

اگر امکان دم کردن نعنا برایتان وجود نداشت ،در مسیر بودین یا عجله داشتید میتوانید نصف استکان عرق نعنا بنوشید و یا یک قطره روغن نعناع را درون آب جوش بریزید و پس از همزدن آن را میل کنید.

  • برگ نعنا تازه

مصرف نعنا تازه جدا از خواص سرشاری که دارد به عنوان یک آنتی اکسیدان میتواند در رفع حالت تهوع شما نیز مفید باشد .

بذر انیسون یا بادیان رومی ترشحات اسید معده را کاهش می‌دهد و به هضم بهتر کمک میکند در نتیجه برای رفع مشکلات معده و دستگاه گوارش عالی است و می تواند گاز معده، حالت تهوع و سوء هاضمه را از بین ببرد .

میتوانید یک قاشق چای خوری بذر انیسون را به صورت خام میل کنید و یا کمی آن را بجوشانید و پس از سرد شدن میل کنید .

مقداری میخک تازه تهیه کرده و شستشو دهید و آن را با عسل میل کنید . همچنین متوانید میخک را کمی بجوشانید و جوشانده آن را بنوسید .

برای استفاده از زیره میتوانید همانند بذر انیسون میتوانید  میتوانید یک قاشق چای خوری زیره را به صورت خام میل کنید و یا کمی آن را بجوشانید و پس از سرد شدن میل کنید .

در صورت در دسترس بودن عرق زیره ، نوشیدن نصف استکان عرق این گیاه نیز میتواند مفید باشد .

اگر از حالت تهوع رنج میبرید میتوانید به کمک جوز هندی آن را رفع کنید . برای این کار میتوانید مقداری جوز هندی شسته شده را با عصل ترکیب و میل کنید .

دمنوش های مناسب حالت تهوع و استفراغ

دمنوش های مناسب تهوع

برخی دمنوش های طبیعی مناسب ترین دارو های گیاهی برای رفع حالت تهوع میباشند . یکی از راه‌حل‌های موثر و بدون عوارض جانبی برای رفع حالت تهوع، نوشیدن دمنوش‌های گیاهی است. دمنوش ‎های گیاهی بسیاری وجود دارند که برای رفع مشکلات معده، نفخ شکم، حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی و حالت تهوع دوران بارداری مفید هستند.

در ادامه میخواهیم به معرفی دمنوش هایی که یک ضد تهوع گیاهی به حساب می آیند صحبت کنیم  .پس برای آشنایی با این دمنوش های گیاهی با ما همراه ما شوید.

  • دمنوش زنجبیل ، یک ضد تهوع گیاهی

دمنوش زنجبیل با طبع گرمی که دارد از بهترین دمنوش‌های گیاهی برای کنترل سردی بدن است که خواص درمانی بسیاری دارد.

این دمنوش ضد تهوع قوی است و بسیار در رفع ناراحتی های معده و نفخ آن کمک میکند .

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط متخصصان، دمنوش زنجبیل در رفع استفراغ ناشی از شیمی درمانی و بارداری نیز موثر است و نوشیدن آن میتواند راه حل خانگی بسیار مناسبی برای رفع حالت تهوع باشد .

  • دمنوش بابونه

یکی دیگر از دمنوش‎ های آرامش بخشی که به کاهش استرس های روانی و بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‎کند، دمنوش بابونه است. این دمنوش حالت تهوع هایی که ریشه اش در حالات روانی فرد و یا مشکلاتی از جمله سوء هاضمه باشد را رفع میکند .

در رابطه با خانم های باردار سفارش میکنیم قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی با پزشک خود مشورت کنند ، نوشیدن دمنوش بابونه دو متربه در روز میتواند به بهبود حالت تهوع ناشی از بارداری نیز کمک کند اما به دلیل شرایط به خصوصی که هر خانم باردار دارد بهتر است ،تغذیه و خوراک آن زیر نظر پزشک باشد .

  • دمنوش لیموترش و عسل؛به عنوان داروی گیاهی ضد تهوع

دمنوش لیموترش و عسل یکی از دمنوش‌های محبوبی است که به تسکین حالت تهوع کمک بسیاری می‎کند. در واقع عطر دمنوش لیموترش و عسل برای خانم‎های باردار هم مفید است و حالت تهوع آن‌ها را کاهش می‎دهد. در واقع عسل، حالت اسیدی لیموترش را خنثی می‌کند و خاصیت ضد باکتریایی دارد. افرادی که در اثر عفونت دچار حالت تهوع می‎شوند، خوردن این دمنوش را به آن‌ها توصیه می‎کنیم.

  • دمنوش رازیانه برای رفع استفراغ

دمنوش رازیانه، یکی از داروهای گیاهی پرطرفداری است که برای درمان بیماری‎های زیادی همانند معده درد، اسهال و یبوست مفید است. همچنین این دمنوش به بهبود سلامت دستگاه گوارش و حرکات روده کمک می‌کند.

  • درمان حالت تهوع دائمی با دمنوش گیاهی نعنا

اگر به دنبال دمنوشی می‎گردید که درد معده و حالت تهوع شما را تسکین دهد، خوردن دمنوش نعنا را به شما پیشنهاد می‎کنیم. از دیگر خواص دمنوش نعنا، کمک به کاهش درد و آرامش عضلات سیستم گوارش است.

  • دمنوش شیرین بیان برای رفع حالت تهوع

دمنوش شیرین بیان در بهبود ناراحتی گوارشی تاثیر زیادی دارد و باعث کاهش علائم سوءهاضمه، حالت تهوع، استفراغ، درد معده و نفخ معده می‎شود. یکی دیگر از بیماری‌های رایجی که در اثر نداشتن برنامه غذایی درست مبتلا می‎شویم، زخم معده است. عصاره این دمنوش به بهبود زخم معده کمک می‎کند و حالت تهوع و استفراغ را کاهش می‎دهد.

خوردن زیاد دمنوش شیرین بیان عوارض جانبی زیادی برای بدن دارد. یکی از مهم‌ترین آن‎ها فشار خون بالا است، به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که در طول روز تنها یک فنجان از این دمنوش بخورید.

علاوه بر این، خانم‌های باردار برای رفع حالت تهوع، می‌توانند دمنوش شیرین بیان بخورند، اما از آن‌جا که بارداری شرایط خاصی دارد و باید برنامه غذایی و نوشیدنی آن‎ها تحت نظر پزشک باشد، بهتر است پیش از خوردن این دمنوش با پزشک مربوطه مشورت کنند و طبق توصیه‌های او برنامه غذایی و نوشیدنی را مشخص کنند.

 

 

 

پیشنهاد مشکستان

عطاری مشکستان همواره در تلاش بوده است تا ، بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران و حتی خارج از کشور را در اختیار شما عزیزان قرار دهد .

میزان رضایت مندی و مشتری مداری شعار اصلی مشکستان است . 

از این رو این اطمینان را به شما میدهیم که گیاهان دارویی  موجود در مشکستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است . شما میتوانید با خیالی آسوده این محصول را سفارش دهید.

مشکستان همواره آماده ی پاسخگویی به نظرات و انتقادات و پیشنهادات شما در دیدگاه پایین صفحه میباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.