خواص گیاهان دارویی, دستورات طب سنتی, همه مقالات

درمان خانگی سرماخوردگی با بخور گیاهان دارویی

درمان خانگی سرماخوردگی با بخور گیاهان دارویی

طبق آمارهر فرد بالغ به طور متوسط سالی ۲ الی ۳ مرتبه دچار سرماخوردگی می شود. در این هنگام اولین راهکار برای درمان ، روش های خانگی و گیاهی است. مطمئنا این سوال برای شما هم پیش آمده که ، بخور چی برای سرماخوردگی خوبه ؟ کدام داروی گیاهی برای درمان سرفه و آب ریزش بینی مناسبه ؟

 

در این مقاله قصد داریم چند راهکار خانگی برای درمان سرماخوردگی به شما پیشنهاد بدهیم :

سرماخوردگی و درمان خانگی 

بیماری سرما خوردگی یکی از شایع ترین بیماری ها مخصوصا در فصول سرد سال است .بیماری سرماخوردگی یک بیماری ویروسی و واگیر دار است و معمولا مجاری تنفسی فوقانی را درگیر میکند که عمدتاً بینی را بیش از بخش های دیگر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علائم سرما خوردگی معمولا پس از گذشت دو روز از دریافت ویروس با عطسه،  آبریزش بینی ، التهاب چشم و گاهی نیز سرفه آغاز میشود و در دوران اوج خود به تب و لرز ختم میشود .

معمولا دوران نقاهت این بیماری یک هفته می باشد و پس از یک هفته علائم بر طرف میشود اما در شدت های قوی تر خودش اگر بدن نتواند پادتن ویروس را به سرعت ایجاد کند ممکن است تا چندین هفته این علائم همراه شما باشد .

بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینوویروس‌ها (که خود بیش از ۹۹ نوع مختلف شناخته‌شده هستند) متداول‌ترین عامل این بیماری هستند.و بیشتر از ۲۰۰ زیرگروه ویروسی در ابتلا به آن نقش دارند.

دارو های گیاهی برای سرما خوردگی

این بیماری ویروسی تا کنون هیچ دارویی مشخصی نداشته است و صرفا میتوان با کمک دارو های شیمیای و گیاهی برخی از علائم آن را بهبود بخشید . هر بار که بدن انسان با این ویروس مواجه میشود پس از شناخت ویروس برای آن پادتن تولید میکند تا از ابتلا دوباره به ان پیشگیری کند .

اما به دلیل تنوع بسیار زیر گروه این ویروس ها ، بدن انسان هر بار با نوعی جدید از این ویروس مواجه میشود و افراد بزرگسال میانگین سالانه دو تا سه مرتبه در طول عمر خود به این بیماری مبتلا میشوند .این عدد میتواند برای خردسالان به ۶ مرتبه در سال نیز برسد .

چون این ویروس از طریق دهان ،بینی و یا چشم به دلیل دستان آلوده و یا هوای حای قطرات ویروس به بدن سرایت میکند برای پیشگیری از آن، شستن دست‌ها؛ لمس نکردن چشم‌ها، و زدن ماسک بر بینی و دهان و همین طور دور ماندن از افراد بیمار می‌تواند بسیار مناسب باشد.

برای بیماری سرماخوردگی داروی مشخص و یا واکسن وجود ندارد و بهترین ایده پیشگیری از آن است. اما در صورت ابتلا به این بیماری به کمک دارو های گیاهی و راهکار هایی همچون بخور دادن میتوانید علائم بیماری را بهبود ببخشید .

در ادامه به بررسی و معرفی برخی از این راهکار ها میپردازیم:

بخور چه گیاهی برای سرماخوردگی خوب است

بخور چی برای سرما خورگی خوبه ؟

به طور کلی بخور دادن در زمانی که مبتلا به سرماخوردگی هستید، موجب می ‌شود که مجاری تنفسی شما باز شود.
گرما باعث می شود رگ ‌های خونی انبساط یافته و سرعت جریان خون افزایش یابد. به همین دلیل سرعت عکس ‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می ‌برد.

توجه کنید که بخور به تنهایی تأثیر مثبتی در درمان سرماخوردگی دارد. حمام، سونا و حتی دوش آب گرم هم به بهبود سرماخوردگی کمک می کند.

بخور جوش شیرین برای سرماخوردگی

این بخور  به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن ، یکی از بهترین انواع بخور برای سرماخوردگی است. این بخور میتواند به کاهش علائم سرماخوردگی از جمله سرفه و گرفتگی بینی کمک و همچنین برای از بین بردن چرک گلو و سینوس ها نیز مفید باشد .

ضمن این که پوست شما را هم پاک سازی و شفاف میکند .

بخور آویشن برای سرماخوردگی

آویشن گیاهی معطر و غنی از آنتی اکسیدان است . این گیاه یکی از بهترین گیاهان دارویی است که برای درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن میتوان مورد استفاده قرار داد.

عصاره آن می تواند برای درمان سرفه، سوء هاضمه، اسهال خفیف ، آکنه، آرتریت، گلودرد و برونشیت مورد استفاده قرار گیرد.

بخور آویشن برای سرماخوردگی نیز فوق العاده است.برای این کار میتوانیدکمی آویشن تازه را در آب جوش دم کنید و سپس از بخور ان استفاده کنید.

البته نوشیدن دمنوش آویشن با عسل نیز برای سرماخوردگی بسیار مفید است . اگر دارای علائم گلودرد، سرفه و خشکی گلو هستید، بخور آویشن می تواند این علائم را کاهش دهد .

بخور اکالیپتوس برای سرماخوردگی

اکالیپتوس یکی از بهترین گیاهان برای درمان سرماخوردگی است. به خصوص اینکه گیاه اکالیپتوس یک گیاه ضد عفونی کننده و خلط آور است. بو کردن اکالیپتوس می تواند باعث بهبود تنفس شود و گرفتگی بینی را نیز رفع کند.

روغن اسانس اکالیپتوس بهترین محافظ سرماخوردگی است.  بخارهای آن، سینوس ها را باز می کنید. این کار را هر چند بار که نیاز دارید انجام دهید. بخارهای اکالیپتوس به داخل قفسه سینه شما وارد می شوند و به از بین بردن مخاط کمک می کنند. بنابراین استنشاق بخار با روغن اکالیپتوس به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند .

بخور بابونه برای سرماخوردگی

گیاه بابونه خواص ضد التهای خوبی دارد به همین خاطر، می تواند التهاب ایجاد شده در مجاری تنفسی را تا حد زیادی کاهش دهد.

بخور بابونه برای سرماخوردگی، یکی از بهترین انواع بخور است.بخور گیاه بابونه با دارا بودن خواص انتی اکسیدانی و ضد اسپاسم و ضد التهابی خود می تواند التهابات و اسپاسم های ناشی از بیماری سرماخوردگی را کاهش دهد. مصرف بخور بابونه، در کاهش علائم سرفه و تنفس سخت بسیار موثر خواهد بود.

بخور نعنا برای سرما خوردگی

یکی از دیگر انواع بخور برای سرماخوردگی، بخور نعناع است. بوی نعناع می تواند باعث باز شدن مجاری تنفسی شود و از تنفس سخت جلوگیری کند. از بخور نعناع می توان برای رفع گرفتگی های بینی و دستگاه تنفسی فوقانی استفاده کرد.

این بخور در کنار داشتن خصوصیات متنوع و مفید، می تواند برای پوست نیز بسیار مفید باشد.

بخور برای سرماخوردگی

بخور شلغم برای سرما خوردگی

در طب سنتی خوردن شلغم آبپز برای کاهش علائم سرما خوردگی بسیار سفارش شده است .

شما میتوانید یک یا دو شلغم را به مدت یک ربع در آب بجوشانید. سپس قبل از میل کردن شلغم از بخار جوشانده شلغم بهره ببرید. سعی کنید این کار را با دم و باز دم عمیق انجام دهید چون ریه ها و مجاری تنفسی را از خلط های مسدودکننده پاکیزه می کند.

بخور گلاب برای سرماخوردگی

گلاب خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و قادر است علائم تنفسی بیماران مبتلا به سرماخوردگی را کنترل کند.

بخور گلاب یکی از بی عوارض ترین نوع بخور برای درمان سرماخوردگی می باشد. بنابراین، به افرادی که مبتلا به بیماری سرماخوردگی هستند، توصیه می شود که از بخور گلاب برای درمان آن استفاده کنند.

با توجه به اینکه گلاب خاصیت آرام بخشی نیز دارد، می تواند تاثیر زیادی بر روی خوابی آرام در طول شب نیز داشته باشد. در نتیجه، با بخور گلاب، می توان بی خوابی های شبانه ناشی از سرماخوردگی را از بین برد.

حتی می توان از آن به عنوان شربت سرفه و نیز برای درمان رفلاکس استفاده کرد.

همچنین بخور گلاب می تواند ،گرفتگی سینوس و سردرد را درمان کند.
گلاب یکی از بهترین گیاهان برای درمان سرماخوردگی به حساب می آید.

بخور سرکه سیب برای سرما خوردگی

از بخور سرکه می توانید برای رفع گرفتگی بینی که ناشی از سرماخوردگی است، استفاده کنید .

همچنین در صورتی که بعد از سرماخوردگی در حس بویایی خو با مشکل مواجه شدید، می توانید یک لیوان آب را همراه با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق مربا خوری سرکه ترکیب کرده و بخور دهید.

همچنین مزه ‌مزه کردن سرکه و نمک هر ۸ ساعت یک ‌بار در برگشت حس چشایی مؤثر است.

از دیگر بخورات مناسب برای سرما خوردگی میتوان به بخور گلاب برای گرفتگی بینی اشاره کرد که یکی از بهترین روش های درمان گرفتگی بینی است.

 روش صحیح بخور دادن

اول : مکان مناسب بخور را انتخاب کنید و در آنجا مستقر شوید. ترجیحا مکانی که انتخاب می کنید جایی باشد که هنگام بخور دادن اذیت نشوید.
دوم : مقداری آب ( به اندازه دلخواه ) را به جوش آورید.
سوم : زمانی که آب به جوش آمد گیاه مورد نظر خودتان را به آن اضافه کرده .
چهارم : اجازه دهید آب و گیاهی که به آن اضافه نمودید به مدت ۲ الی ۳ دقیقه بجوشد.
پنجم : حوله ای را روی سر خود بیندازید، و سر را بالای ظرف آب قرار دهید. صورت شما باید حدودا ۱۵ سانتی متر با ظرف آب فاصله داشته باشد.
ششم : در این مرحله شما می توانید با کم و زیاد کردن فاصله صورت خود با بخار آب، گرمای آن را کاهش یا افزایش دهید.
تا جایی که امکان داشت سعی کنید اجازه ندهید هوا به داخل حوله نفوذ کند اما در صورت لزوم می توانید گوشه حوله را کنار زده و حرارت را متعادل کنید.
هفتم : مدت زمان بخور دادن معمولا بین ۵ تا ۱۰ دقیقه می باشد.

پیشنهاد مشکستان

عطاری مشکستان همواره در تلاش بوده است تا ، بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران و حتی خارج از کشور را در اختیار شما عزیزان قرار دهد .

میزان رضایت مندی و مشتری مداری شعار اصلی مشکستان است . 

از این رو این اطمینان را به شما میدهیم که گیاهان دارویی  موجود در مشکستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است .

شما میتوانید با خیالی آسوده این محصول را سفارش دهید.

باید بدانید : شاید به مقاله های زیر هم علاقه داشته باشید .

تسکین سرفه با بخور ضد سرفه گیاهی

معجزه بخور پونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.