زیره سیاه و سبز لاغری

کدام زیره برای لاغری بهتر است؟ زیره سبز یا زیره سیاه!

زیره سیاه یا زیره سبز؟کدام برای لاغری و کاهش وزن مناسب ترند؟

زیره ،گیاه دارویی معطر !

زیره دانه ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی بعنوان طعم و عطر دهنده غذا و در طب سنتی برای درمان امراض مختلف از جمله پوست و لاغری و گوارش کاربرد فراوان دارد .این گیاه دارویی در انواع زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد .زیره سیاه به زیره ایرانی معروف است.در ادامه به تفاوت زیره سبز و زیره سیاه می پردازیم .

این گیاه معطر به صورت خود رو در افغانستان ، ایران ، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، مراکش، مصر،هند ،کوبا ، سوریه،شیلی و مکزیک رشد میکند . بیشترین ، مرغوبترین و در عین حال معروفترین نوع زیره در ایران مربوط به شهرستان بافق استان کرمان می باشد که به صورت خود رو رشد میکند .

انواع زیره

زیره سیاه یا caraway که در ایران به نام های دیگری همچون زیره کرمانی، شاه زیره وزیره کوهی نیز نامیده می شود.زیره سبز یا Cumin که در برخی از کتب گیاه شناسی و علمی با نام کراویه دیده میشود. گیاه زیره درعربی به سنوت و در کتاب های گیاه شناسی با نام کمون به چشم میخورد .

بجای خود زیره سیاه میتوانید از عرق زیره سیاه با کیفیت و صادراتی مُشکستان نیز استفاده کنید.

بیشترین مصرف زیره سبز در جهان در صنایع غذایی و ادویه جات ، طعم دهنده ها ، خوشبو کننده ها و صنایع عطر سازی است. زیره سبز از اجزای اصلی ادویه کاری است و در محصولات غذایی – تجاری متنوعی به کار می رود.

تفاوت زیره سبز با زیره سیاه

این دو نوع زیره با وجود شباهت های زیادی که به یکدیگر دارند از برخی وجوه نیز بایکدیگر فرق دارند. جنس، گونه، اسانس و ترکیبات این دو زیره با یکدیگر متفاوت است. زیره سیاه با رنگ سیاه خود باریکتر و دارای عطر بیشتری نسبت به زیره سبز است .

زیره سبز همانطور که از نامش مشخص است به رنگ سبز روشن بوده و اندازه ای درشت تر از زیره سیاه دارد.

زیره سبز عطر و وبوی کمتری نسبت به زیره سیاه دارد. بوی زیره سیاه و زیره سبز نیز با یکدیگر کمی متفاوت است و علت آن تفاوت در ترکیبات اصلی آنهاست اما خواص زیره سیاه و خواص درمانی زیره سبز تفاوت چندانی ندارند .

1024px Sa cumin e1589987233887 - کدام زیره برای لاغری بهتر است؟ زیره سبز یا زیره سیاه!

خواص و فواید انواع زیره سیاه و سبز

درمان مشکلات گوارشی :

زیره سیاه به علت دارا بودن مقدار زیادی کارون میتواند در نابود کردن کرم های انگلی معده موثر باشد. با مصرف منظم زیره و خاصیت لاروکشی آن، کرمها کشته میشوند وعوارضی برای بدن شما ندارد.

انواع زیره و عرق آنها خاصیت ضد نفخ داشته و به کاهش گازهای شکم کمک می کند. برای مشکلات روده و دردهای روده نیز زیره طبیعی ترین مسکّن است. مصرف دانه های زیره باعث بهبود ترشح آنزیم های گوارشی میشود و هضم را آسان می کند و با سرعت بخشیدن به فرآیند گوارش باعث می شود فرد دچار یبوست نشود.

درمان مشکلات تنفسی

زیره مشکلات تنفسی را تسکین داده و درمان موثری برای سکسکه می باشد .
زیره خاصیت ضد سرفه دارد و باعث تسکین سرفه های خشک میشود .
جویدن دانه های زیره یا نوشیدن عرق زیره برای خلاصی از بوی بد دهان نیز مفید است.

زیره مفید برای مشکلات قلبی: 

یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن ،مخصوصا افراد دارای فشار خون بالا پتاسیم است.زیره دارای مقدار زیادی پتاسیم است که باعث بهبود ضربان قلب میشود و با کاهش انقباض رگ های قلب، فشار خون را کم میکند.

همچنین زیره باعث از بین رفتن کلسترول بد در بدن میشود. البته باید در حد اعتدال از آن استفاده نمود چون مصرف زیاد آن ممکن است باعث افت ناگهانی فشارخون شود.به طور کلی مصرف افراطی هر خوراکی و به خصوص گیاهان دارویی میتواند به بدن آسیب برساند.

بهبود مشکلات پوستی: 

زیره از گیاه دارویی است که باعث کاهش پف و التهاب های پوستی میشود. اگر قسمتی از پوست شما دچار سوختگی شده باشد زیره محرکی برای ایجاد سلول های جدید در آن موضع است تا منطقه آسیب دیده ترمیم شود. از سوی دیگر زیره برای شادابی و سلامت پوست بسیار مفید است چون آنتی اکسیدان های فراوان زیره از پیری پوست پیشگیری میکند و باعث کاهش چین و چروکهای پوستی می شود.

زیره برای پوست سر نیز درمان موثری است. اگر ناحیه سر دچار عفونت، خارش، شوره و یا ریزش مو شده باشد یکی از راهکارهای طب سنتی استفاده از زیره می باشد.

درمان اختلالات عصبی:

اگر دچار مشکلاتی نظیر افسردگی، خستگی، بیخوابی یا کم خوابی هستید و در بین گیاهان دارویی بدنبال درمان آن هستید ،ما به شما زیره را پیشنهاد میکنیم.

زیره با بهبود گردش خون و کمک به مغز باعث رفع افسردگی و خستگی می شود و نشاط را به شما بازمی گرداند. مصرف منظم دانه های زیره و یا عرق زیره به علت داشتن منگنز باعث میشود انرژی بدن افزایش یابد و فرد دچار رخوت و سستی نشود.

منیزیم موجود در زیره نیز مسئول بهبود ریتم خواب هستند و به شما برای داشتن خواب سالم کمک میکنند. زیره سیاه دارای آنتی اکسیدان فراوان است به همین علت از ابتلا به بیماری های عصبی همچون پارکینسون و ام اس محافظت می کند. 

لاغری با زیره سیاه یا سبز!

امروزه اکثر افراد ترجیح می دهند برای لاغری و کاهش وزن، گیاهان دارویی را جایگزین داروهای شیمیایی کرده و از طب سنتی کمک بگیرند.

مصرف زیره یا عرق آن باعث افزایش متابولیسم بدن و سوختن کالریهای اضافی شده و از طرفی با آسان تر کردن هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش کمک زیادی به کاهش وزن می کند.

800px CarawaySeeds - کدام زیره برای لاغری بهتر است؟ زیره سبز یا زیره سیاه!

کدام نوع زیره برای لاغری مناسب تر است؟

اگر از خواص زیره برای کاهش وزن اطلاعات کسب کنید بدون شک آن را به سبد غذایی خود اضافه خواهید کرد. اما در این قسمت ما به تأثیر زیره در لاغری میپردازیم:
 مصرف زیره برای لاغری بسیار آسان و کم هزینه است. مصرف این گیاه چربی سوز به مدت ۲۰ روز میتواند به کاهش وزن شما کمک کند. این ادویه را در غذا و سالاد خود اضافه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید و یا اینکه آن را به صورت دمنوش، عرق و… مورد استفاده قرار دهید .

زیره به عنوان یک داروی کاهنده وزن با کاهش کلسترول خون، افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن باعث کاهش وزن میشود. زیره سلولهای چربی را شکسته و به هضم غذا کمک میکند.

شاید این سوال پیش بیاید که کدامی یک برای لاغری مناسب تر بوده و روند کاهش وزن را سرعت می بخشند؟ زیره سیاه یا زیره سبز ؟

به طور کلی اثر گذاری زیره سبز و زیره سیاه برای کاهش وزن تا حدود زیادی به یکدیگر نزدیک است.زیره سیاه نسبت به نوع سبز آن بو و عطر بیشتری دارد.از این رو برای مصارف آشپزی و … زیره سیاه بهتر است.به جهت قیمت مناسب تر زیره سبز میتوانید برای لاغری و کاهش وزن از زیره سبز استفاده کنید.

پس استفاده از زیره سبز به دلیل قیمت کمتر مقرون به صرفه تر می باشد.و استفاده از زیره سیاه به دلیل بیشتر بودن عطر و طعم آن اثر بهتری در آشپزی دارد.و به جهت لاغری و کاهش وزن این دو فرق زیادی با یکدیگر ندارند.

برخی افراد تمایل دارند به علت ارزان تر بودن قیمت زیره سبز لاغری را با زیره سبز امتحان کنند . به همین دلیل دمنوش و یا عرق آن را استفاده میکنند و یا اینکه آن را به عنوان چاشنی به غذا، نوشیدنی و سالاد اضافه میکنند. همانطور که گفته شد خواص درمانی زیره سبز و زیره سیاه بسیار به یکدیگر نزدیک بوده و تفاوت چشمگیری ندارند.گرچه عطر و بوی زیره سیاه بیشتر از زیره سبز است.

برای اطمینان از خاصیت ضد چاقی زیره ،دانشمندان تأثیر مصرف زیره برای لاغری را مورد آزمایش قرار دادند و در روی ۲۵ نفر و به مدت ۸ هفته کپسول زیره را به آنها دادند و پس از اتمام آزمایش نتیجه گرفتند که زیره خاصیت ضدچاقی دارد و در مدت ۸ هفته اثرات مطلوبی بر روی کاهش وزن بدن دارد.
 به این نکته توجه کنید که مصرف زیره برای لاغری باید تحت نظر متخصص تغذیه، طبق برنامه و به میزان اصولی باشد چون نمی توان یک نسخه را برای تمام افراد تجویز کرد.

البته برای نتیجه بهتر این گیاه بهتر است که در کنار آن ورزش و رژیم غذایی را نیز پیش بگیرید تا نتیجه ی آن شما را شگفت زده کند. پس اگر از چربی شکم خود خسته شده اید با خوردن زیره از تناسب اندام خود لذت ببرید.

جهت خرید بهترین نوع زیره سبز و زیره سیاه به وبسایت عطاری اینترنتی مشکستان مراجعه کنید.

13 دیدگاه برای “کدام زیره برای لاغری بهتر است؟ زیره سبز یا زیره سیاه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.