آیا میدانید روغن گیاهی کلزا چه استفاده ای دارد ؟

آیا میدانید روغن گیاهی کلزا چه استفاده ای دارد ؟

روغن کلزا

نام علمی گیاه کلزا  Brassica napus  است ، کلزا یک گیاه با دانه روغنی مهم در مناطق معتدل بود که به همین خار طیف سازگاری وسیعی برای رویش در اقلیم های متفاوت دار .

باوجود این که گیاه کلزا طیف اقلیمی گسترده ای برای رشد دارد و در اکثر مناطق یافت میشود اما هنوز خیلی شناخته شده نیست .

روغن کلزا به علت دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول میتوان گفت برای تغذیه بسیار مفید و یا بهتر بگویم بدون عوارض است .

بین انواع مختلف گیاه کلزا و در شرایط مختلف اقلیمی تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب دانه های روغنی کلزا مشاهده می‌شود.

امروزه روغن‌های گیاهی، موارد مصرف متعددی در صنعت غذا و آشپزی، تولید مواد شوینده و صابون‌سازی و همینطور تولیدات آرایشی دارند. روغن کلزا نیز یکی از روغن‌های گیاهی مفید و پرکاربرد است که دارای اسید های چرب اشباه نشده و فاقد کاسترول میباشد .

مصرف روغن کلزا در آشپزی، شیرینی‌پزی و پخت غذا استفاده‌ی فراوانی دارد. با مطالعات صورت گرفته بر روی دانه های روغنی گیاه کلزا میتوان به این نتیجه رسید که روغن کلزا که از گیاهی زردرنگ و خوشه‌ای به همین نام استخراج می‌شود، روغنی مفید و سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است.

خواص روغن کلزا

این روغن از دانه‌های گیاه کلزا استخراج می‌شود. روغن کلزا دارای ویژگی‌های مفید برای سلامت است. 🥗روغن کلزا محتوی اسیدهای چرب اشباع نشده و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین E است. مصرف روغن کلزا می‌تواند برای سلامت قلب و عروق، کاهش کلسترول بد (LDL) و حفظ سطح کلسترول خوب (HDL) مفید باشد. 🍳روغن کلزا علاوه بر استفاده در آشپزی و پخت و پز، می‌تواند در تهیه‌ی سس‌ها، سالادها و انواع غذاهای سرخ شده و نیز در تهیه‌ی محصولات نانوایی مورد استفاده قرار گیرد.

روغن کلزا در طب سنتی

گیاه کلزا در طب سنتی بسیار شناخته شده و فواید بسیاری از برای آن توسط اطبا مختلفی شناسایی شده است.

روغن کلزا دارای طبع سرد و خشک می باشد و در طب سنتی برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد :

کلزا 300x169 - آیا میدانید روغن گیاهی کلزا چه استفاده ای دارد ؟

  • استفاده از روغن کلزا برای مشکلات پوستی:

استفاده از روغن کلزا برای برطرف کردن مشکلات پوستی مانند خط اخم، خط خنده، کلیه چین و چروک ها و از بین بردن جای جوش آکنه بسیار مفید است . همچنین استفاده از این روغن برای آبرسانی به پوست کسانی که دارای پوست خشک هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.

  • استفاده از روغن کلزا جهت محافظت از پروتئین‌ها و چربی‌ها ضروری بدن:

از آنجایی که روغن کلزا دارای ویتامین E می باشد و آنتی اکسیدان های فراوانی دارد، می تواند از عضلات بسیار حیاتی بدن مانند قلب محافظت کرده و همچنین تا حدودی می تواند از بروز سرطان جلوگیری نماید.

  • استفاده از روغن کلزا جهت پیشگیری کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی:

از آنجایی که این روغن دارای فیتوسترول است، باعث می‌شود که کلسترول خون جذب شود. همچنین داشتن اسید چرب امگا ۳ باعث می‌شود که این روغن در تنظیم ضربان قلب، کاهش التهاب های عروقی و کاهش لخته های خونی موثر باشد.

روغن کلزا در طب اسلامی نیز جایگاه خوبی دارد  در ادامه قصد داریم مواردی از این خواص را به صورت مختصر برای شما نام ببریم :

  • کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده
  • کاهش احتمال ابتلا به انواع دیابت
  • جلوگیری از ضعیف شدن قلب و تقویت قوای قلب
  • پیشگیری از جذب چربی های مضرر و دریافت چربی های ضروری
  • مناسب برای پوست و مقابله با پیری
  • ضد صرع و تشنج
  • رفع گرفتگی عضلات
  • تسکین دردهای مربوط به بیماری های استخوانی مانند روماتیسم

روغن کانولا چیست و چه تفاوتی با روغن کلزا دارد؟

گیاه کانولا به صورت پرورشی از تغییر و پیوند گیاه کلزا به دست آمده و روغن این گیاه حاوی کمترین مقدار اسیدهای چرب اشباع است. اسیدهای چرب اشباع که در روغن‌ها و چربی‌های جامد یافت می‌شوند، عامل بیماری‌های قلبی- عروقی شناخته شده‌اند .

گیاه کانولا نسبت به گیاهِ مادر آن یعنی کلزا، در مقابل سموم و آفت‌ها مقاوم‌تر است و روغن حاصل از آن فاقد ماده‌ی مضری به نام اسید اروسیک است که در روغن کلزا یافت می‌شود.

اما همه‌ی این‌ها به معنیِ بی ضرر بودن روغن کانولا است!؟

بحث استفاده از مواد غذایی تراریخته و زیان‌هایی که برای بدن انسان دارند، در این سال‌ها بسیار داغ و بر سر زبان‌ها بوده است.

این موضوع از منظر سلامتی به قدری مهم و حساس شده است که بسیاری از شرکت‌های تولید مواد غذایی را وادار به عقب‌نشینی، تغییر محصول و تبلیغات گسترده جهت تراریخته نبودن محصولاتشان و شفاف‌سازی در مورد سلامت، ارزش غذایی و محتویات تولیداتشان کرد.

هر قدر کلزا و روغن حاصل از این گیاه، طبیعی است، گیاه کانولا دستکاری ژنتیکی شده و روغن حاصل از آن فرآورده‌ای تراریخته محسوب می‌شود.

روغن کانولا مقاومت بالاتری نسبت به حرارت دارد. دیرتر می‌سوزد و کاربرد فراوانی در صنایع غذایی و تولید روغن خوراکی، تولیدات آرایشی و روان‌کننده‌ها، تولید شوینده و صابون و سوخت دیزل دارد.

 

پیشنهاد مشکستان

عطاری مشکستان همواره در تلاش بوده است تا ، بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران و حتی خارج از کشور را در اختیار شما عزیزان قرار دهد .

میزان رضایت مندی و مشتری مداری شعاراصلی مشکستان است .

از این رو این اطمینان را به شما میدهیم که تمام محصولات موجود در مشکستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است . شما میتوانید با خیالی آسوده روغن های گیاهی مورد نظر را سفارش دهید.

جهت آشنایی بیشتر و ثبت سفارش این روغن گیاهی سالم لطفا روی خرید روغن کلزا کلیک بفرمایید.

شما می توانید با تماس گرفتن و یا پیام دادن به عطاری مشکستان از مشاوره رایگان و مطمئن بهرمند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.