روغن حیوانی یا روغن گیاهی ؟ کدامیک سالم تر و مفید تر است ؟

روغن حیوانی یا روغن گیاهی ؟ کدامیک سالم تر و مفید تر است ؟

تفاوت روغن گیاهی با حیوانی

یکی از مهمترین سوالات مردم از پزشکان تغذیه این است که تفاوت روغن گیاهی با روغن حیوانی در چه چیزی بوده و کدام سالم تر است؟

روغن های خوراکی اغلب از چربی های گیاهی یا حیوانی تولید میشوند . معمولا چربی های گیاهی دارای کلسترول کمتری بوده و در دمای خانه مایع هستند .

اغلب چربی‌های حیوانی در دمای اتاق به حالت جامد میباشند و با این اوصاف نمی‌توان آن‌ها را در حالت جامد روغن نامید .

روغن نارگیل یک نمونه مثال نقض از روغن های گیاهی است که در دمای خانه جامد است و همین طور چربی برخی از جانوران نیز از جمله ماهی و برخی از حیواناتی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند، به حالت روغن مایع می‌باشد.

روغن های گیاهی را اغلب از گیاهان، مغز میوه آن ها، دانه گیاه و… تهیه می‌کنند.

روغن ها معمولا برای پخت و پز و سرخ کردن مواد غذایی و گاهی نیز به عنوان ماده نگهدارنده برای مواد غذایی استفاده میشوند .

برای سرخ کردن، روغن های گیاهی تصفیه شده بدون ترانس با قوام مایع گزینه ارجح هستند.

روغن های نباتی ( گیاهی )

روغن‌های نباتی (گیاهی) را از گیاهان یا دانهٔ آن‌ها استخراج می‌کنند. برخی روغن‌های گیاهی از جمله روغن دانه شلغم روغنی یا روغن پنبه دانه، بدون انجام عملیات مخصوص بر روی آنها، برای مصرف انسان مناسب نیستند.

روغن‌های نباتی همچون دیگر انواع چربی، از گلیسرین و همچنین از مخلوط انواع مختلف اسید چرب تشکیل یافته‌اند.

این روغن‌ها در آب حل نمی‌شوند، اما در برخی حلال‌های آلی، محلول هستند.

از میان انواع روغن های گیاهی ، اغلب افراد از روغن زیتون، روغن آفتاب گردان  برای تهیه غذاهای خود استفاده می‌نمایند.

در ابطه با مضررات مصرف روغن گیاهی بهتر است بدانیم که در گذشته از روغن‌های حیوانی برای تغذیه استفاده می‌شد. این روغن‌ها دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع و کلسترول بودند و سبب ایجاد بیماری‌های مختلف قلبی و عروقی می‌شدند.

به همین دلیل روغن‌های گیاهی جایگزین این روغن‌ها شدند اما زیاده روی در مصرف روغن‌های گیاهی نیز که امروزه مشکل تمامی جوامع است دارای مضرات قابل توجهی است.

نسبت مناسب اسید چرب ۶امگا/۳امگا در بدن انسان ۳/۱ است در حالی که این نسبت در روغن‌های گیاهی به‌طور متوسط حدود ۱۵/۱ است و این یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری‌هایی است که امروزه در بین جوامع انسانی شیوع دارند، زیرا نسبت اسید چرب امگا- ۶ به امگا- ۳ امروزه در اثر مصرف زیاد روغن‌های گیاهی حاوی امگا-۶ چون روغن آفتابگردان و ذرت در رژیم غذایی انسان‌ها به حدود ۱۶/۱ رسیده‌است که سبب ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها به خصوص سرطان روده بزرگ و سینه و بیماری‌های مربوط به ضعف سیستم ایمنی بدن میشود.

 

روغن های حیوانی 

کلسترول غالب ترین استرول در چربی ها و روغن های حیوانی است که در روغن های گیاهی به مقدار ناچیزی وجود دارد .اگرچه که کلسترول نقش های بیولوژیکی مهمی در بدن دارد و برای زندگی و سلامت انسان لازم است اما سطوح بالای کلسترول در خون می تواند منجر به مشکلات بیشماری برای سلامتی بدن شود .

کلسترول عمدتاً در غشاها قرار دارد و مغز غلیظ ترین منبع کلسترول در میان اندام های حیوانی است.

مصرف روغن و کره حیوانی برای افرادی که فعالیت بدنی کافی ندارد مضرر میباشد و مصرف روغن حیوانی فقط برای کسانی که مشاغل فیزیکی سخت دارند و یا ورزشکار هستند و در طول روز فعالیت بدنی مناسبی دارند توصیه میشود .

حتی زیادی روی در مصرف انواع روغن حیوانی میتواند برای معده نیز مضرر باشد.

مقدار متعادل مصرف روغن حیوانی در روز حداکثر ۳۰ گرم است که این مقدار معمولا در طبخ غداهای پروتئینی به خودی خود یافت میشود و لازم به افزودن روغن حیوانی به طور مجزا به غذا نیست.

بنابراین افرادی که از چربی حیوانی استفاده می‌کنند، باید دقت داشته باشند که مصرف روزانه آن‌ها از این ۳۰ گرم در روز تجاوز نکند، با رعایت این اصل، مصرف این نوع چربی برای بدن هیچ گونه ضرر و زیانی نخواهد داشت.

 کدامیک سالم تر و مفید تر است ؟روغن حیوانی یا روغن گیاهی ؟

shutterstock 451185589 1024x683 copy - روغن حیوانی یا روغن گیاهی ؟ کدامیک سالم تر و مفید تر است ؟
روغن زیتون ،بهترین روغن خوراکی

سوالی که معمولا برای افراد در صرف روغن ها پیش می آید این است که استفاده از کدام یک از روغن ها بهتر است ؟

کدام یک نسبت به دیگری برای سلامتی بدن مفید تر است و ضرر کمتری دارد؟ روغن حیوانی یا روغن گیاهی؟

با توجه به آنچه که مطالعه نمودید بهتر است برای پخت و پز اگر از گوشت حاوی دنبه در غذا استفاده میکنید از افزودن روغن حیوانی برای طبخ و تفت دادن مواد استفاده نکنید و همان میزان چربی همراه گوشت کلسترول لازم بدن شما را تامیین میکند.

برای سرخ کردن حتما از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود و برای سالاد و پخت و پز با حرارت پایین و سریع از روغن های گیاهی پایدار و خالص همچون روغن زیتون استفاده کنید.

استفاده از روغن های نباتی جامد که حاوی اسید های چرب ترانس هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود .

به طور کلی نمی توان گفت که روغن گیاهی یا حیوانی کدام یک برتری خاصی نسبت به دیگری دارد.  چون هر دو در کنار داشتن مزایایی برای سلامتی می توانند برای بدن مضر نیز باشند. تنها در صورت مصرف بجا و اصولی از هر کدام می توان از فواید آنها بهره مند شد و از مضرات شان در امان ماند.
روغن های حیوانی دارای چربی های اشباع شده میباشند و از طرف دیگر روغن های گیاهی صنعتی نیز دارای ترانس میباشند که هر کدام به میزان مناسب مصرف نشود برای بدن مضرر هستند .

چربی دارای ترانس حتی برای بدن مضرر تر است بنابراین در مصرف روغن گیاهی صنعتی نیز زیاده روی نکنید .

اگر تصمیم دارید از روغن حیوانی استفاده کنید، مصرف روغن زرد بسیار مفیدتر و بهتر است از روغن دنبه .

 

بهترین روغن خوراکی چیست ؟

در پایان توصیه می شود از روغن های گیاهی که از نظر اکسیداسیون پایدار تر هستند استفاده کنید، مانند روغن زیتون.

اگر چه روغن های حیوانی به دلیل عاری بودن از مواد شیمیایی و صنعتی سالم تر در نظر گرفته می شوند اما این به این معنا نیست که تمام چربی های گیاهی مضرر هستند،

بلکه روغن های گیاهی شناخته شده ای همچون روغن زیتون برای بدن و سلامت انسان بسیار مفید هستند و استفاده از آنها بسیار گسترده است.

نتیاج تحقیقات و مطالعات بسیاری روغن زیتون را به عنوان سالم ترین روغن خوراکی معرفی کرده است . روغن زیتون فرا بکر که بهترین روغن موجود خوراکی است. سرشار از آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد موادی هستند که بدن در طول متابولیسم و ​​سایر فرآیندها تولید می کند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. اگر رادیکال های آزاد بیش از حد ایجاد شوند، می توانند منجر به آسیب سلولی شوند و ممکن است در ایجاد برخی بیماری ها از جمله انواع خاصی از سرطان نقش داشته باشد.

پس استفاده از روغن زیتون فرابکر همان طور که ضرر و زیانی ندارد در پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار مفید میباشد .

پیشنهاد مشکستان

عطاری مشکستان همواره در تلاش بوده است تا ، بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران و حتی خارج از کشور را در اختیار شما عزیزان قرار دهد .

میزان رضایت مندی و مشتری مداری شعار اصلی مشکستان است .

از این رو این اطمینان را به شما میدهیم که روغن های گیاهی موجود در مشکستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است .

شما میتوانید با خیالی آسوده از اصالت کالا ، برای ثبت سفارش انواع روغن زیتون اقدام کنید .

 

1 دیدگاه برای “روغن حیوانی یا روغن گیاهی ؟ کدامیک سالم تر و مفید تر است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.