تفاوت روغن زیتون بکر با فرابکر چیست ؟

تفاوت روغن زیتون بکر با فرابکر چیست ؟

روغن زیتون چیست ؟

روغن زیتون از میوه درخت زیتون به دست می‌آید. این درخت نخستین بار در کرانه‌های دریای مدیترانه پرورش یافت. روغن زیتون را با فشردن میوه زیتون به دست می‌آورند که دارای مقدار زیادی چربی سیر نشده است.

این روغن در آشپزی، تولید لوازم آرایش، تولید دارو و صابون کاربردهای گوناگون دارد. در قدیم از روغن زیتون به عنوان سوخت چراغ‌های روغنی نیز استفاده می‌کرده‌اند. روغن زیتون در سراسر جهان به کار برده می‌شود. بیشترین مصرف آن در کشورهای پیرامون مدیترانه است.

روغن زیتون به دلیل نداشتن ترانس و داشتن چربی اشباع نشده به عنوان یک روغن گیاهی از سالم ترین و مفید ترین روغن های خوراکی است .

سه کشور عمده تولیدکننده روغن زیتون در جهان، اسپانیا، ایتالیا و یونان هستند. این سه کشور بیش از ۷۵ درصد از روغن زیتون جهان را تولید می‌کنند. اسپانیا حدود ۳۰٪ از روغن زیتون جهان را تولید می‌کند، دومین کشور ایتالیا و سومین یونان است.

 گرید های تجاری روغن زیتون (مطابق با تعریف انجمن بین‌المللی روغن زیتون)IOOC

روغن زیتون فرا بکر :

روغن زیتون فرا بکر از روغن بکر و با کیفیت بالا بدست می‌آید به طوری که اسیدیته آن کمتر از ۰٫۸ درصد باشد. میزان تولید این روغن معادل ۱۰ درصد کل تولید روغن زیتون می‌باشد.از روغن زیتون فرا بکر به عنوان با کیفیت ترین و خوش مزه ترین و سالم ترین روغن زیتون موجود یاد میشود .

روغن زیتون بکر :

به روغن زیتون بکر که اسیدیته آن کمتر از ۱٫۵ درصد باشد روغن زیتون بکر گفته می‌شود.این گرید روغنی به عنوان یک روغن دارای مزه خوب قضاوت می‌شود.

روغن زیتون خالص :

مخلوطی از روغن زیتون تصفیه شده و روغن زیتون بکر می‌باشد و اسیدیته آن حدود ۲ درصد است .

روغن تفاله زیتون :

اغلب تفاله تصفیه شده زیتون است که با مقداری روغن خام همراه شده‌است، مناسب برای مصرف است اما ممکن است به راحتی آن را روغن زیتون نامید. عطر و طعم آن خنثی تر از روغن زیتون خالص و بکر است. اما کارشناسان آن را غیرمتداول می‌دانند.

هر چند ترکیب چربی این روغن همانند روغن زیتون عادی است و فواید مشابه دارد. همچنین این روغن دارای نقطه دود بالا است و در نتیجه به‌طور گسترده در رستوران‌ها استفاده می‌شود و در بعضی از کشورها نیز در خانه پخته (یا طبخ) می‌شود.

روغن زیتون تصفیه شده :

روغن حاصل از تصفیه شیمیایی یا فیزیکی روغن زیتون بکر به شرط عدم ایجاد تغییر در ترکیب تری گلیسریدی آن، روغن زیتون تصفیه شده نامیده می‌شود. میزان اسیدهای چرب آزاد این روغن نباید بیش از ۰٫۳ درصد باشد.این تصفیه کردن که از روغن‌های زیتون بکر بدست می‌آید دارای سطح اسیدیته بالایی است.

در حدود ۵۰ درصد روغن‌های زیتون بکر تولید شده در آب و هوای مدیترانه‌ای به دلیل بالا بودن میزان اسیدیته و کیفیت پایین به ناچار تصفیه می‌شوند. لازم است ذکر شود که در تولید این روغن هیچ گونه حلالی جهت استخراج آن استفاده نشده‌است و تنها به علت بالا بودن اسیدیته تحت فرایندهای تصفیه فیزیکی یا شیمیایی قرار گرفته‌است. این روغن در مواقعی تحت عنوان روغن زیتون خالص به فروش می‌رسد.

توجه داشته باشید که هیچ حلالی در استخراج روغن استفاده نمی‌شود، اما می‌توان آن را با استفاده از زغال چوب و دیگر فیلترهای شیمیایی و فیزیکی تصفیه کرد. روغن‌هایی که دارای برچسب روغن زیتون خالص یا روغن زیتون هستند عمدتاً روغن زیتون تصفیه شده هستند به همراه با مقدار کمی روغن بکر تا محصول طعم بگیرد.

روغن زیتون نفتی Lampante oil :

این روغن جهت مصارف خوراکی مناسب نمی‌باشد. واژه نفتی به علت مصرف این نوع روغن زیتون به عنوان سوخت چراغ‌های روغن سوز در زمان‌های گذشته اطلاق می‌شود. این نوع روغن در حال حاضر تنها در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن زیتون وب - تفاوت روغن زیتون بکر با فرابکر چیست ؟

همه محصولات با تبدیل شدن میوه زیتون به خمیر زیتون در اثر خرد کردن یا با فشار دادن آغاز می‌شود. خمیر سپس مالش داده می‌شود (به آرامی گردانده یا مختلط می‌شود) و اجازه می‌دهد قطرات میکروسکوپی روغن انباشته شود.

روغن سپس از ماده آبدار و خمیر میوه با استفاده از پرس (روش سنتی) یا سانترفیوژ (روش مدرن) جدا می‌شود. پس از استخراج باقی‌مانده ماده جامد که تفاله نام دارد دارای مقدار بسیار کمی روغن می‌باشد.

فرق روغن زیـتون بکر و فرابکر 

روغــن زیــتون فرابکر در اولین مرحله از پرس کردن زیتون پس از برداشت محصول استخراج میشود . تولید این روغن کاملا مکانیکی بوده و در تولید این روغــن اصلا نیازی به استفاده از گرما و یا مواد شیمیایی نیست . بنابراین سالم ترین و پرفایده ترین روغـــن زیتون گرید فرابکر آن است.

روغن بکر نیز گرید دیگری از روغن زیتون است که بعد از برداشت روغن فرابکر در پرس اول ، دو تا سه بار دیگربا کمک فرایندهای شیمیایی و گرمایی پرس انجام می شود تا روغن زیتون گرید بکر استخراج شود . ولی درجه اسیدی بودن این روغن زیتون بکر از فرابکر بیشتر است .

خواص روغــن زیتون فرابکر:

از میان تمام انواع روغن ‌های زیتون، «روغن زیتون فرابکر» یا خالص دارای بیشترین خواص برای سلامتی است و به جرات می ‌توان لقب «اکسیر سلامتی» به آن داد.

حقیقت این است که برخی از انواع روغن زیتون‌ با کیفیت کمتر حاوی مواد شیمیایی افزودنی یا حتی روغن ‌های کم‌ کیفیتی هستند که در جریان تهیه روغن زیتون به آن اضافه می ‌شوند. روغن زیتون مزرعه دار چون کاملا مکانیکی استخراج میشود و فرایند شیمیایی در استخراج روغن از میوه زیتون بکار نمیبرد از نوع فرابکر میباشد .

این محصول خواص بی شماری برای سلامت پوست , مو و اندام های داخلی بدن دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین این خواص اشاره خواهیم کرد.

خواص روغن زیتون  - تفاوت روغن زیتون بکر با فرابکر چیست ؟

ازجمله خواص این محصول می توان به:

  • کاهش بیماری های قلبی
  • کاهش کلسترول بد خون
  • پیشگیری و درمان دیابت
  • کمک به کاهش وزن
  • افزایش متابولیسم
  • کمک به هضم
  • افزایش سیستم ایمنی بدن
  • مبارزه با پیری
  • جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا
  • حفظ سلامت سلول ها و دیواره سلول ها
  • خواص ضد التهابی و ضد میکروبی
  • پیشگیری از سرطان
  • پیشگیری از سرطان سینه
  • مبارزه با آلزایمر

و….. اشاره کرد.

آثار روغن زیتون بر تندرستی

تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه دو قاشق غذا خوری (۲۳ گرم) روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد که این امر، به دلیل وجود چربی‌های اشباع نشده در این روغن است؛

بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است که به جای چربی‌های اشباع شده از روغن زیتون استفاده شود تا میزان مصرف کالری روزانه از حد لازم بیشتر نباشد.

همچنین روغن گردو و اسید چرب امگا ۳ که در گوشت ماهی و سبزیجات وجود دارد همچون روغن زیتون، اسیدهای چرب اشباع نشده دارند و بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مفیدند. علاوه بر این از روغن زیتون می‌توان برای براق کردن موهای خشک و نرم کردن صورت و دست‌ها استفاده کرد.

 

پیشنهاد مشکستان

عطاری مشکستان همواره در تلاش بوده است تا ، بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران و حتی خارج از کشور را در اختیار شما عزیزان قرار دهد .

میزان رضایت مندی و مشتری مداری شعار اصلی مشکستان است .

از این رو این اطمینان را به شما میدهیم که روغن های گیاهی موجود در مشکستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است .

شما میتوانید با خیالی آسوده از اصالت کالا ، برای ثبت سفارش روی لینک خرید روغن زیتون فرابکر  کلیک کنید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.